05 juni 2012

London

Hör kommer maaaaaaaaaassor av foton från resan! Fotade av både mig och Per, men fyra olika kameror.
 
På lördagen åkte vi till London och var framme där runt halv 2-tiden. Det var smockat med folk eftersom det råkade vara Diamond Jubilee-helgen. Man såg massor av flaggor och ballonger överallt. Både hus och gator var dekorerade i blått, vitt och rött.

Efter att vi varit till vårt hotell och checkat in och gjort oss av med våra väskor med saker som vi inte behövde med oss på stan åkte vi tillbaka till centrum och gick runt och såg oss omkring lite, och åt lunch.

På en smal liten data (den på bilden ovanför) hittade vi den här heeeeeelt fantastiska skylten på en dörr! Vi skrattade högt och var ju tvungna att fota!
Efter att vi skrattat klart åt dörren gick vi till Soho Theatre och åt glass och delade på ett glas Pimm's. Nomnomnom!



Orsaken till att vi kom till London var för att se Magnus Betnér. Ååååh, herregud så rolig han är! Helt fantastisk! Vissa av hans skämt som handlade om saker som är knäppa i det här landet, man av någon anledning ses som helt naturligt (t.ex. det knäppa måttsystemet och att slå sina barn) var sånt som britterna i publiken inte fattade, medan den del av publiken som kom från Sverige och Finland skrattade hysteriskt åt.

Halv 12 ungefär var vi tillbaka på hotellet. Slappade och tittade på Family Guy och American Dad eftersom det var det enda intressanta som visades på de kanaler vi hade. Runt 20 före 2 var jag hungrig och vi beställde smörgåsar. Förstår inte hur vissa smörgåsar kan vara så mycket godare än andra, men de här hör nog till de godaste jag någonsin ätit.
På söndagmorgon då vi var påväg från hotellet märkte vi att det fanns en massa soppåsar på taket på ett hur mittemot. Normalt?
Hittade ett BT-torn i centrum. Har aldrig sett det förut, och jag fattar inte hur jag kunnat ha missa det! De hade ett så fint meddelande som snurrade näst högst upp. De önskade alla en trevlig Jubilee-helg.
Vi började med att gå till en tillställning jag hitta via mitt universitets twitter. Det var ett gäng interactive media-studernade från mitt universitet som visade upp spel de hade gjort. Vi var bland de väääldigt få besökarna där, det hade varit en stor grej på lördagen. Vi spelade spel i ungefär en timme. Fanns hur många häftiga saker som helst!

Efter det fortsatte vi till Scandinavian Kitchen för att se vad de sålde, och för att äta lunch. Gott! Och det känns underligt att höra någon prata svenska som jobbar i butik/café i England, och dessutom prata svenska med den personen.
Efter lunchen fortsatte vi till National Gallery. Jag har velat åka dit hur länge som helst. Jag är inte väldigt konstkunnig, men där finns tavlor från en hel del väldigt kända konstnärer och eftersom jag är väldigt intresserad av historia så ville jag se tavlorna. Så nu har vi sett tavlor målade av bland andra Da Vinci, Botticelli, Michelangelo, Monet och Van Gogh.
Det var ovanligt mycket folk utanför muséet. Antagligen för att de hade en stor skärm där det säkert skulle visas grejer från Jubileet, och för att den del turister antagligen kommit dit för att se OS-nedräkningen.


Utanför tunnelbanestationen delades det ut smakprov på italiensk glass. Det var någon sort med cookies i, tror jag. Vi gillar glass. Speciellt italiensk glass. Så vi gick ju såklart in och beställde! Blev glassen vi fick smaka på utanför, jordgubb och Earl Grey-sorbet. Det smakade verkligen som Earl Grey-te! Det var som att äta te i fruset format. Låter konstigt, men den som gillar glass och Earl Grey-te (sådär som vi) skulle nog älska den!
Såg några söta hus då vi måste gå till en annan tunnelbanestation. Den bredvid glassbaren fick man bara hoppa av vid, men inte åka från. Vet inte riktigt varför, men antagligen för att det var så galna mängder folk i området.

Vi åkte till Oxford Street, och det började regna i mängder (dagen före regnade det då vi kom ut från Betnérs uppträdande, men inte före det). Jag var dyblöt och det var inte alls väldigt roligt. Kändes liiiite bättre då vi gick in i en tvåvånings Dinseybutik med blåa, glittrade trappor. Fanns massor av barnkläder, gosedjur, DVDer, osv! Fanns mycket jag skulle vilja ha därifrån.
Vi såg en mamma som var där med sin son. Sonen var kanske runt 1-2 år gammal och sov i  barnvagnen. Tror han skulle bli lite sur om han inser att han missat ett besök i en Disneybutik!
Vi lyckades hitta den senaste vitamin water-smaken som vi letat efter sen jag kom hem efter påsken! Det blev genast min nya favorit. Persika, hallon och vanilj. Smakar lite som Novelles bubbelvattnet med aprikos och jasmin (som jag kan dricka hur mycket som helst av) utan kolsyra.
Man älskar varningar i det här landet. I vissa fall tycker jag att det bara får folk att vilja pröva om det stämmer. Så, jo, jag var tvungen att känna om det var varmt, och jo, det var det.
Vi hängde på rummet en stund och for sen och simma. Omklädningsrummen var lite annorlunda jämfört med vad jag är van vid från Finland. Det fanns några några bås att byta om i om man ville, duscharna var i likadana bås som toaletterna och i bastun skulle man absolut inte visa för mycket hud.
Där fanns en bubbelpool och en vanlig pool, och där var väldigt öde. Skönt. Och det var riktigt kul att simma, tror det är kanske 2 år sen sist. Och så var det skönt att bada bastu. Jag var helt ensam i kvinnobastun. Blev förvånad över att det inte var mesvärme där inne!

Efter simmande beställde vi middag till rummet. Gott, gott, gott! Vi fick väldigt söta kokisflaskor också.

På lördagen köpte jag ett par jeansshorts från H&M. Har velat ha ett par i evigheter, men haft problem att hitta ett par som inte är i samma storlek som ett par normala trosor. Löste det genom att köpa ett par för £7.99 från barnsidan. Var tvungen att byta dem till en större storlek på söndagen, för jag orkade inte köa till provrummet. Man får stå i kö halva dagen om man vill pröva något i en butik i centrala London!
Älskar dem! Synd bara att vädret övergått till dåligt igen.
Måndagmorgon börjades med frukost i restaurangen (precis som söndagen). Fanns väldigt mycket sött att välja på. Känns konstigt att äta plättar med någon form av smält choklad på till frukost. Men mätt blev man ju i alla fall!

Vi gjorde inte väldigt mycket på måndagen. En sväng till Scanidnavian Kitchen och sen en snabblunch innan vi sökte oss mot busstationen. Vi var där 2-tiden och bussen gick klockan tre. Vi kom passligt till stationen också, för delar av vissa tunnelbanelinjer slutade gå precis då vi steg på och åkte sista biten. Någon hade blivit under tåget någonstans. Det betydde också att den enda linjen som åkte ut till vårt hotell inte heller gick. Vi var ganska lyckliga över att inte behöva åt det hållet mer, för det skulle blivit knepigt.
På tal om att britterna gillar varningar. Det här såg vi på stationen. Det fanns inget uttag i närheten.
Påväg ut från stan såg vi määäääängder av folk, poliser, polisbilar och ambulanser. Vi såg köerna(?) till konserten som skulle hållas vid Buckingham Palace för vi åkte längs en väg inte allt för långt från slottet.



Från Scandinavian Kitchen köpte vi Estrellachips, salta bilar och GRÄDDOST!!!!!!
Idag ska vi smaka på den. Rågbröd med gräddost. Nooooooooooooooooooooooooooom!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar