14 maj 2012

Skönhetsprodukter

Jag vet att jag kanske inte direkt är den första personen folk frågar om de vill ha tips om bra skönhetsprodukter och liknande. Men eftersom jag har (haft?) problemhy och mitt hår brukar göra som de vill så känner jag att jag kan dela med mig då jag hittat produkter som funkar för mig. Så någon kanske kan hitta något som funkar för dem med. Är också medveten om att det kanske finns produkter som inte finns i Finland/Norden.

Hår

Jag använder Herbal Essences Hello Hydration schampo och balsam. Mitt hår blir glansigt, mjuk och lätt av det och det doftar gott och mitt hår hålls rent ganska länge. Man behöver inte väldigt mycket för att håret ska bli ordentligt rent, och jag har ganska långt hår. Jag gör ändå ofta misstaget att ta för mycket, fast jag redan använt samma sort sen september förra året. Det är väldigt mycket drygare än många schampon jag prövat förut! 
Jag försöker också en gång i veckan använda Herbal Essences Hello Hydration hårinpackning. Brukar tvätta håret vanligt, torka det så bra som möjligt med handduken och sen massera in en hel del av hårinpackningen (den är betydligt drygare än många jag prövat och burken innehåller betydligt mer än man tror. Precis som schampon och balsamet så räcker det väldigt långt). Vevar sen in håret i plastfolie och låter det vara i kanske 15-30 minuter, lite beroende på hur jag orkar. Sen sköljer jag ur det då jag går och duscha.
Jag låter nästan alltid mitt hår självtorka. Har sällan något stort behov av att föna det och använder väldig sällan plattång eller liknande. Men då jag råkar behöva det torkar jag det först ordentligt med handduken, sen borstar jag igenom det för att få bort alla knutar. Efter det sprayar jag det ordentligt med Aussie Take the Heat Leave-in Spray och kammar sen ordentligt igenom håret för att sprayen ska skydda hela håret. Doftar fantastiskt och håret känns extramjukt!
Efter det är det bara att föna det. Jag har Boots egna märkes nästbilligaste hårfön (kostade runt £12 tror jag). Man kan välja hur hårt mycket den ska blåsa, har tre olika temperaturer och möjlighet att blåsa kall luft. Lättanvänd, billig och den gör det jag vill.

Ansikte

Jag har som sagt problemhy och har prövat mängder av olika ansiktsrengöringsprodukter utan att det blivit väldigt mycket bättre. Jag upptäckte Neutrogena för några år sen och det var lycka då jag insåg att deras produkter hjälpte mig väldigt mycket! Jag kände skillnad från första gången jag använde det.

Jag använder Neutrogena Visibly Clear Gentle Exfoliating Wash då jag duschar eller annars behöver tvätta ansiktet.
En gång i veckan brukar jag tvätta ansiktet med Neutrogena Visibly Clear Spot Stress Control Daily Scrub, torka av ansiktet ordentligt och lägga på en ansiktsmask Neutrogena Visibly Clear 2 in 1 Wash and Mask som jag låter vara på i 5-10 minuter. Gör det oftast i samband med hårinpackningen (så Per kan skratta åt mig då jag sitter med plastfolie runt huvudet och vit ansiktsmask). Torkar sen bort den med ljummet vatten och bomullsrondeller och tvättar sen ansiktet som vanligt med Neutrogena Visibly Clear Gentle Exfoliating Wash då jag går och duschar.
Efter att jag tvättat ansiktet smörjer jag in det med Neutrogena Visibly Clear Oil-Free Moisturiser som också är den första ansiktskräm mitt ansikte kommit överens med! Den blir inte alls lika fet och obehaglig som de andra jag testat (också andra som är oil free har inte funkar för mig).

Fötter

Då och då använder jag Boots Soothing Foot Bath. Egentligen ska är det fotbad så man ska blanda lite i en bunke med vatten och tvätta fötterna så, men eftersom vi inte råkar ha något passande fat/bunke för det brukar jag tvätta fötterna vanligt med det i duschen istället. Det ger fötterna en ovanligt ren känsla och de känns liksom "friska", lite som om du skulle smort in dem i något som innehåller mint.
Efter det, och ibland bara annars då jag varit i duschen masserar jag in fötterna med Neutrogena Norwegian Formula Foot Cream For Dry Or Damaged Feet. Det är den överlägset bästa fotkrämen jag prövat. Man behöver inte väldigt mycket, det drar fort in i huden och det gör verkligen fötterna mjuka, också de områden där man har jobbig hårdare hud. Den är väldigt dryg och är värd priset eftersom den räcker väldigt länge och jag brukar inte behöva smörja in väldigt ofta för att fötterna ska kännas mjuka.

Kropp

Jag har ganska känslig hy och den blir snabbt onödigt torr av de flesta duschtvålar. Just nu använder jag Simple Kind to Skin Soothing Shower Cream Aloe Vera Goodness (och har en annan av samma märke till näst). Den innehåller inga extra doftämnen eller onödigheter och min hud gillar det och jag slipper obehagligt överdriven torr hy. Jag använder också Soap & Glory Exfoliating Scrub Gloves (en åt gången, sparar pengar och klarar mig bra med bara en) så min hud blir ordentligt skrubbad varje gång jag duschar. Det gör att min hud blir mjukare än vanligt, minskar inåtväxande hårstrån och minskar finnar och annat otrevligt.
En gång i veckan brukar jag också använda N-Spa Fruit Apple-Mint Crunch Body Scrub. Doftar gott, är skön och innehåller lite extra "skrubbämnen". Den ger huden en uppfriskande känsla.
Då och då när det känns som om det behövs, och då jag använt body scrub brukar jag smörja in kroppen med ASDA Skin System Body Lotion Aloe Vera. Antar att till exempel Pirkka har någon motsvarande variant. Billig, doftar gott, innehåller inte en massa onödigheter och gör huden mjuk.

Övrigt   

Läppfett och handkräm är två saker jag alltid har i min handväska och använder väldigt flitigt. Mina händer blir snabbt obehagligt torra och då och då känns mina läppar också jobbigt torra. Just nu har jag Vaseline Healthy Hand & Nail handkräm och läppfettet Labello Pure & Natural Lips Camomile & Calendula.

Då jag ibland får torra fläckar någonstans, eller armbågar eller knän är torra smörjer jag in området med lite Extra Virgin Olive Oil. Det behövs inte alls mycket och det gör huden betydligt mjukare. Se bara till att skaffa olivolja som innehåller 100% oliver och inget annat. Redan en liten flaska räcker i evigheter.

2 kommentarer:

  1. Tack för tipsen! :D Har börjat märka att jag borde börja använda lite sånt, speciellt mitt ansikte och mina fötter tycker inte om mig :S

    SvaraRadera
  2. Tycker alltid sånahär inlägg är kul att läsa... :D
    och jag kan intyga på att hårfönen är bra! Lånade den ju hos er då xD

    SvaraRadera