16 januari 2012

London

Lördagen den 14e januari var Per och jag till London en sväng eftersom det var sista dagen för oss utlandsfinländare att rösta i presidentvalet. Dagen började inte helt fantastiskt, vi hade klockan att ringa 6:30, eftersom vi inte skulle äta frukost hemma tänkte vi att vi nog hinner till vårt tåg som skulle gå 7:22. Men eftersom det var kallt att sticka någon kroppsdel utanför täcket då klockan ringde halv 7 låg vi kvar en kort stund (var -0,6 ute! Första gången jag sett att det varit minusgrader här!). Sen skyndade vi upp, klädde på oss och fixade oss, packade väskan och letade efter de sista sakerna vi behövde med oss. Då var klockan redan rätt mycket. Då vi kom in till stan gick ingen buss passligt, så vi måste ringa taxi. Vi hade vääärldens härligaste taxichaufför som körde oss till stationen fort, så vi hade 7 minuter på oss tills tåget skulle gå. Att printa biljetterna på stationen tog eeevigheter (tror min sista biljett var printad 7:20), och vi hoppade på tåget 7:21. Så vi hann, men gud så stressigt! Nästa gång ska vi nog stiga upp lite tidigare. 

På tåget mumsade vi i oss frukosten vi hade med oss. Eftersom det höll på jobba med något på spåret måste vi ta en lite annan väg (fick se några riktigt härliga områden) och tåget var lite senare inne i London. Men vi hade ingen direkt brådska. Först på listan var att ta oss till ambassaden för att rösta. Då vi kommit upp från tunnelbanan en bit från ambassad red en polis ut mitt i gatan och stannade trafiken. Vi blev lite fundersamma och undrade vad som riktigt höll på hända. Visade sig vara det här gänget som skulle över vägen:

Gatorna där det är smockat med ambassader är hur härliga som helst, och sjukt tysta jämfört med gatorna runt omkring. Kändes bra att se "vår egen" flagga vaja i vinden och möta en och annan finsktalande varelse som varit in och rösta. Klockan var 11 då vi kom dit (de öppnade 9), och där var nog en del folk, men inte världen längsta köer. Endast kvinnan som tog emot rösten (eller tja, berättade hur jag skulle stoppa in den ena och andra pappret i olika kuvert) pratade svenska med mig. Kändes hiskeligt bra att få svensk betjäning där, speciellt av någon som pratade bra svenska. Resten pratade bara finska, hon som tittade på mitt pass och röstlappen verkade lite småförvirrad då texten på röstlappen var på svenska. Tror inte hon fattade vad det stod, ens nästan.
Efter röstandet åkte vi iväg till British Museum (med en McDonalds-paus på vägen mellan ställena). Vi yrade omkring i museet i ungefär en timme, avslutade med att sitta ner och ta en paus för att sen fortsätta till Big Ben.



Det här är en del av ett vagnshjul!

Tror det stod att det här är OS 2012-medaljer.









Mitt emot Big Ben var det proppfullt med folk, verkligen helt löjligt massor. Vi har inte kommit så långt ännu att kolla om det hände något speciellt just då vi var där.






Jag gäspar varje gång jag ser den här bilden, bara för att killen nere till höger gäspar.






Efter besöket vid parlamentshuset fortsatte vi till Natural History Museum. Vi gick igenom bara en tredjedel av det ungefär, för vi hade så ont i fötterna och benen att vi helt enkelt orkade gå så mycket mer. Men vi kommer att åka dit igen så for vi har tid! 


Jordbävningssimulatorn de hade. Har alltid velat testa en sån! Var lite småobehagligt, speciellt då man under tiden fick se videon från butiken det skulle föreställa.





Museet är i en väldigt fin byggnad!

Efter museet sökte vi oss till Oxford Street och började leta efter någonstans att äta. Vi letade ett bra tag innan vi hittade ett ställe som hade mat vi ville ha och dessutom hade bord lediga. Det blev The Slug and Lettuce, en pub/restaurangkedja som också har en pub i Bournemouth. Var väldigt skönt att få sitta ner en längre stund och få äta! Vi avslutade med att dela på en drink.
Jag åt Baked Carbonara som var helt okay. Men vitlöksbrödet jag fick med är nog ett av de godaste jag ätit! Riktigt god mat och inte alls dyrt (Varsin portion mat, ett stor glas Coca-Cola, en liten flaska vatten och en drink blev att kosta £23! Pers mat och drinken kostade lika mycket och var de dyraste sakerna, haha).
Efter maten gick vi in i några få butiker på Oxford Street men köpte inget. Eller okay, vi var in i Boots och jag köpte balsam därifrån, fast vi har det här hemma också. Efter det åkte vi tillbaka till tågstationen, jag köpte en tidning och så satt vi i Costa och delade på en mugg varm choklad. Efter det gick vi runt i den till Boots som finns på stationen, och sen började klockan närma sig 19:35 då tåget hem skulle gå. På grund av de där samma arbetet så var vi hemma ganska sent. Lång men väldigt, väldigt bra dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar